Hè bah 

Best kans dat je hier geen zin in hebt, maar neem toch even de tijd om je te verdiepen in de materie. Je wordt er een betere ondernemer van. Je wordt ook een betere klant van merkenrechtbureaus (die je niet zomaar meer van alles wijs kunnen maken) én je voorkomt juridische narigheid. Hup, je kunt het! 

divider

Bedrijfs- & handelsnaam

Bedrijfsnaam
Een bedrijfsnaam is de naam waaronder je je bedrijf inschrijft bij de Kamer van Koophandel. Die naam moet aan verschillende eisen voldoen:

    • je bedrijfsnaam mag niet misleidend zijn. De toevoeging '& partners' is misleidend als je je bedrijf in je eentje voert; de toevoeging b.v. is misleidend als je geen bv bent.
    • cijfers en leestekens @ & + en – mag je gebruiken in je bedrijfsnaam, tekens als () ? ! * # / mag je alleen gebruiken om een letter te vervangen of als 'woordgrap'.
    • sommige beroepen zijn beschermd en mag je dus niet zomaar in je bedrijfsnaam opnemen. Denk aan medische beroepen, aan advocaat, architect en notaris.
    • je bedrijfsnaam mag niet teveel op een bestaande bedrijfsnaam lijken als dat voor verwarring bij klanten en leveranciers kan zorgen. Ook het feit dat klanken overeenkomen kan verwarring scheppen. Misschien ten overvloede: je mag ook geen bestaande merknaam opnemen in je bedrijfsnaam.

Ik heb dit zelf verschillende keren meegemaakt: bedrijven die 'stylink' in hun bedrijfs- of domeinnaam gebruikten, terwijl Stylink vanaf het begin (2009) al was geregistreerd bij het Benelux merkenbureau.

In de meeste gevallen was een brief op poten voldoende; een aantal keren is het tot een rechtszaak gekomen. Alle keren won ik. Vanuit mijn tenen: bescherm je merk.

jouwnaam
Pronken met die merknaam!

Handelsnaam
Onder je bedrijfsnaam kun je meerdere handelsnamen hangen. Ook voor handelsnamen geldt uiteraard dat ze niet mogen misleiden en geen verwarring mogen veroorzaken. Handelsnamen kun je gebruiken om verschillende activiteiten onder verschillende namen uit te voeren en te communiceren. Bijvoorbeeld zo:

  • bedrijfsnaam: Xandra & Yvette VOF
  • handelsnamen:
    • X&Y art & activities - biedt workshops en excursies aan
    • X&Y art supplies - winkel in kunstenaarsbenodigdheden
    • X&Y b2b - groothandel in kunstenaarsbenodigdheden

Ook handelsnamen kun je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je krijgt dan geen nieuw KvK-nummer; je begint gewoon nieuwe activiteiten onder je bestaande bedrijf. Let op: een inschrijving van de handelsnaam betekent nog niet dat de handelsnaam beschermd is.

Bescherming van je handelsnaam
Om je handelsnaam te beschermen moet je kunnen aantonen dat je hem actief gebruikt, bijvoorbeeld met een website, visitekaartjes, facturen etc. Je handelsnaam is dan beschermd tegen andere partijen die eenzelfde naam voor hun bedrijf willen gebruiken binnen dezelfde branche en hetzelfde geografisch gebied. Dat geldt overigens alleen voor de naam - het woord dus. Kleuren, tekens, lettertypen etc worden onder de handelsnaamwet niet beschermd, je logo dus ook niet.

Intellectueel eigendom
Een merk is een intellectueel eigendomsrecht. Intellectuele eigendom (vaak afgekort als IE) is de naam voor rechten op ideeën en creatieve concepten zoals vormgeving, uitvindingen, muziek, merken, software, games, teksten en foto's. Merkenrecht voor namen en logo's is daar onderdeel van, net zoals modellenrecht voor designs en octrooirecht voor technische innovaties.

merkbescherming
Een logo wordt niet beschermd onder de handelsnaamwet

Merknaam registreren

Je naam of logo zijn pas écht jouw eigendom als je je merk registreert. Je hebt dan het monopolie op je merk en kunt zelf beslissen wat je ermee wilt doen. In licentie geven bijvoorbeeld, of verkopen.

Merkregistratie Benelux
Door je naam (bedrijfsnaam of handelsnaam) te registreren als officieel merk ben jij de enige die je merknaam mag gebruiken voor de producten en diensten waaronder je de naam hebt geregistreerd. Als je je merknaam registreert bij het BOIP geldt die voor de drie Benelux-landen: België, Nederland en Luxemburg. De kosten voor een basisregistratie van je merk zijn 244 euro voor 10 jaar. Na die 10 jaar kun je je registratie eenvoudig weer verlengen.

De registratie bij het BOIP is relatief eenvoudig. Een belangrijke regel is dat je merk niet descriptief mag zijn; je merknaam moet méér doen dan alleen je product of dienst beschrijven. ‘Biomild’ voor yoghurt met een milde smaak wordt niet geaccepteerd; ‘Mona’ voor yoghurt wél.

Ben je niet helemaal zeker van je zaak (maar wel overtuigd van het nut van merkregistratie) laat je dan adviseren door een merkenrecht- of IE-bureau.

Merkregistratie EU (Uniemerk)
Voor bescherming in alle landen van de EU (momenteel 27) kun je een Uniemerk aanvragen bij het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO). Het risico dat je merkaanvraag wordt geweigerd of dat er oppositie wordt ingediend is bij een Uniemerk groter, omdat het gebied groter is. Als je merk geweigerd wordt krijg je de kosten van je aanvraag niet terug.

Doe het niet zelf
Ga je Europees met je merk, of zelfs wereldwijd? Laat je juridisch adviseren. Niet alleen voor het merkonderzoek en de aanvraag van de registratie zelf, maar ook om je merk daadwerkelijk te beschermen. Dat beschermen gaat niet vanzelf; een merkregistratie alleen helpt niet tegen inbreuk van derden. In zo'n geval zul je moeten optreden: je moet je merk handhaven.

Merk handhaven
Als je je merk niet actief handhaaft - je treedt niet op tegen inbreuk bijvoorbeeld - dan kan de geldigheid van het merk in twijfel worden getrokken en zal de merknaam aan waarde verliezen. Voor de handhaving van je geregistreerde merk ben je zelf verantwoordelijk. Als iemand zonder toestemming je merk gebruikt - of iets wat daar erg op lijkt - dan moet je zelf in actie komen. Om te weten welke mogelijke vervolgstappen en maatregelen je moet nemen zul je juridisch advies moeten inwinnen.

"EUIPO is geen handhavingsinstantie. Wij geven dus geen juridisch advies over handhaving van merken of modellen."

divider

Verder lezen & klikken

divider

You did it! 

Gefeliciteerd, je bent er doorheen! Ik vertrouw erop dat je een of meer briljante namen hebt kunnen verzinnen - namen die jarenlang meekunnen én namen voor collecties en campagnes. Met welke namen zet je je bedrijf verder op de kaart? Ik hoor het graag, mail me gerust! anna@lelab.nl.