In de eerste les keken we naar verschillende types merknamen: beschrijvende, suggestieve, associatieve en fictieve. In deze les zoomen we in op de perceptie van merknamen. Hoe wordt je merknaam ervaren? 

 

Identiteit, perceptie en hokjesdenken

Welk gevoel roept je merknaam op, en welke associaties? Kloppen die bij het soort producten of diensten die je aanbiedt; bij de waarde daarvan, bij de klantgroep waar je je op richt en bij de rol die je ambieert?

Om daar achter te komen moet je in hokjes gaan denken. 

Wat verwacht je van een bedrijf in een bepaalde branche? Denk aan Olie en Zo uit de eerste les: dat bleek geen leverancier van mooie olijfoliën te zijn, maar een garage - daar ging dus iets mis met het hokje :)

 

Naam maken - positionering 4

Denk inside the box 

Als mensen denken we vanzelf in hokjes; in categorieën dus. Dat gaat vanzelf - we moe(s)ten wel, om te overleven. 

  • Is het eetbaar?
  • Levert het gevaar op? 
  • Is het er een van ons? 

Dit soort afwegingen maken we nog steeds. Je hersens trekken nog steeds liefst snel hun conclusie. Ah kijk, een moslima / skater / boerin / Hagenees / adhd'er / influencer... 

New world, same humans

Ben je een boekhouder, een decorbouwer of ontwikkel je lesmethoden voor volwassenenonderwijs? De naam van je bedrijf moet meteen antwoord geven op vragen als is dit wat ik nodig heb, past dit bij mij, spreken ze mijn 'taal', begrijp ik dit, wil ik hierbij horen

Om precies die reden is het dus ook belangrijk om jezelf snel en duidelijk te presenteren binnen een bepaalde categorie. Ja, je wilt opvallen, je wilt je onderscheiden, maar je moet ook antwoord geven op de categorie-vraag. Misschien is dat zelfs wel belangrijker.

Is Studio Anouk een ontwerpbureau of een dansstudio? 

Het goede nieuws: 

Je naam hoeft niet het hele verhaal te vertellen

Naam maken - positionering 7

Je hebt, naast je naam, nog meer elementen waarin je informatie over je bedrijf kwijt kan:

  • de categorienaam (of 'descriptor')
  • de tagline (slogan) of een combinatie van beide.
  • een beeldlogo (kijk naar die kapperslogo's hierboven!)
  • de domeinnaamextensie (denk aan jouwnaam.com, jouwnaam.nl, jouwnaam.studio, jouwnaam.productions etc. - voor een complete lijst zie de link onderaan deze les) 

Voorbeelden

  • Naam: Blah 
    Categorie: Sneakers & Boots
    Slogan: GOOD SHOES. MADE WELL. NO BLAH.
    Domeinnaam: nomoreblah.com
  • Naam: &K (voorheen &Klevering)
    Categorie: home decoration, gifts & accessories
    Diverse slogans, o.a. “quirky Dutch cool”
    Domeinnamen: klevering.nl + klevering.com
  • Naam: Craftscurator
    Categorie: business coaching
    Slogan: Trendguide on handmade and sustainable design
    Domeinnaam: craftscurator.com
  • Naam: Klaverblad
    Categorie: verzekeringen
    Slogan: Gewoon goede verzekeringen
    Domeinnaam: klaverblad.nl
  • Naam: Alchemist
    Categorie: Fashion
    Tagline: Not just pretty, but fair.
    Domeinnaam: alchemist-fashion.com

OPDRACHT

Beantwoord de volgende vragen: 

  1. Onder welke categorie schaar je je bedrijf? De KvK hanteert een heel uitgebreid systeem van bedrijfscategorieën, maar daar heb je nu (nog) niets mee te maken. Het gaat om de categorie waarin jij je bedrijf wil plaatsen. Bied je bijvoorbeeld interieurontwerp of interieurbouw aan? Heb je een winkel in kinderkleding of keukenaccessoires? Heb je een reclame- of consultancybureau? Wees zo concreet mogelijk - dit is nog niet het moment voor fancy benamingen. 

  2. Wat is je visie op die categorie, en waarin ga je het anders aanpakken dan je concullega's? Schrijf een aantal steekwoorden op die niet-standaard bij de categorie horen. Denk aan vegan bij snackbar, luxe bij fietsenmaker, zelfstandig bij supermarkt, geproduceerd in Nederland bij mode, ontbijt bij restaurant. 

  3. Heb je een specifieke doelgroep of werk je in een specifieke regio? 

  4. Kun (of wil) je je eigen voor- en/of achternaam onderdeel laten zijn van je bedrijfsnaam? Voordeel kan zijn dat dat vertrouwen wekt; je klanten weten wie er achter het bedrijf zit, je speelt geen verstoppertje. Ook zet je jezelf neer als expert door je eigen naam als bedrijfsnaam te gebruiken. Voor ontwerpers kan dit zeker een voordeel zijn: je bouwt dan vanzelf aan je merk en naamsbekendheid. Als je bedrijf groter wordt, of als je het wilt verkopen kan het gebruik van zo'n eigen naam een obstakel zijn - maar dat hoeft niet (denk aan Piet Boon, aan Sabine Marcelis, aan Faye Toogood, aan...)

  5. Waar wil je zitten in de schaal van descriptief tot fictief? 

Doe jezelf een plezier en zet de antwoorden in een spreadsheet, bijvoorbeeld zoals hieronder. Hier kun je iedere keer weer op terugkomen, nieuwe inzichten (en nieuwe kolommen) aan toevoegen. 

Naam maken - positionering 10

Eigen naam in bedrijfsnaam j/n?

Nu is 'Sabine Marcelis' een bijzonder mooie, elegante naam; logisch dat ze die ook gebruikt in haar bedrijfsnaam 'Studio Sabine Marcelis b.v.'. Maar een niet-fancy naam als Piet Boon werkt kennelijk ook prima!  

Naam maken - positionering 9

Afronding

Je hebt begrepen hoe je merk- of bedrijfsnaam bijdraagt aan de juiste positionering bij de klantgroep waar je je op richt. Je hebt ook geleerd dat je niet je hele verhaal in die bedrijfsnaam hoeft te stoppen. Je kunt een deel van het werk laten opknappen door

  • de descriptor of categorie (bijvoorbeeld "Bakker Borsboom") 
  • de tagline (slogan) (bijvoorbeeld "lekker & gezond")
  • een beeldlogo 
  • de domeinnaamextensie (bijvoorbeeld "bakker-borsboom.amsterdam") 

 Tot slot heb je in kaart gebracht

  • in welke categorie je je merk ziet
  • waarin je je onderscheidt van anderen in die categorie
  • of je een (zeer) specifieke doelgroep hebt of in een specifieke regio werkt
  • of je al dan niet je eigen naam in je bedrijfsnaam terug wilt laten komen

De keuzes die je hier hebt gemaakt geven richting, maar natuurlijk kun je ze in het geval van voortschrijdend inzicht weer aanpassen. No worries! 

In de volgende les gaan we - eindelijk! - creatief aan de gang met naamgeving. Tot daar!  

divider

Verder klikken

Kiki / Bouba

Domeinnaamextensies

Je domeinnaam www.jouwnaam.com bestaat uit een

  • subdomein: www 
  • secondlevel domein: jouwnaam
  • topleveldomein: .com

Naast de bekende .com en .nl zijn ook andere domeinnaamextensies (topleveldomeinen) mogelijk. Een aantal voorbeelden:
.blog .pro .tips .today .rock .photography .link .club .center .guru .training .expert .academy .solutions .clothing .agency .media .events .marketing .graphics .community .photo .social .work .tools .cool .services .productions .life .ink .amsterdam .brussels .paris .recipes .how .furniture .lgbt .party .tienda .coach .fashion .jewelry .courses .studio .mom .style .store .travel

Let op: de nieuwe domeinnaamextensies zijn vaak duurder dan de ‘gewone’ zoals .nl.

Een compleet overzicht en een uitleg van de verschillende domeinnaamextensies vind je bij je eigen registrar. Heb je die niet, kijk dan even hier

Waarom is hokjesdenken juist goed?