Naam maken met je werk of merk - wie wil dat nou niet? In deze cursus kijken we hoe je de juiste naam kiest voor je bedrijf of merk. Ook als je al een bedrijfsnaam hebt kun je hier veel aan hebben, je kunt immers verschillende merken en handelsnamen gebruiken. En ook je collecties en ontwerpen verdienen een eigen naam! 

De cursus is als volgt opgebouwd: 

  1. Introductie
    daar zit je nu :)
  2. Positionering
    identiteit, perceptie en het nut van hokjesdenken
  3. Tools & strategieën
    creativiteit inside & outside the box
  4. Kleine lettertjes, grote gevolgen
    juridische zaken - bedrijfsnaam, handelsnaam, merknaam...

In de lessen vind je kwisjes, voorbeelden, oefeningen en checklists - alles om de ultieme merknaam te verzinnen. Enjoy! 

Soorten bedrijfs- en merknamen

Merk- en bedrijfsnamen zijn er in soorten en maten. Ze kunnen beschrijvend of verzonnen zijn, associatief of fictief. Een meer beschrijvende merknaam zorgt ervoor dat de naam verbonden is met product of dienst; een meer fictieve merknaam zorgt voor meer onderscheid. Vaak wordt de naam van de oprichter erin verwerkt, denk bijvoorbeeld aan Ben & Jerry's. Maar ken je de ontstaansgeschiedenis van merken als Max Factor en Haribo (van die snoepjes)? 

- Max Factor is opgericht door de Poolse visagist Maksymilian Faktorowicz
- Snoepmerk Haribo komt voort uit de naam van de oprichter: Hans Riegel uit Bonn

Sowieso is er niets mis met een eigennaam als bedrijfs- of merknaam, maar soms wil je iets anders - en daarom ben je hier. 

Van descriptief naar fictief

Naam maken - introductie 4

Bedrijfsnamen zijn er in soorten en maten. Zie - voel - je het verschil tussen descriptieve bedrijfsnamen, suggestieve, associatieve en fictieve? 

  • Descriptief (beschrijvend) - bijvoorbeeld Marleen Kookt, Dutch Dessins
  • Suggestief - denk aan Swapfiets en Shopify
  • Associatief - voorbeelden zijn Patagonia en Havaianas
  • Fictief - namen zoals Nike en The Blue Moon Club

Waarom dit belangrijk is? De keuze voor een soort naam bepaalt uiteindelijk of die naam ook beschermd kan worden als merk. Spoiler: een descriptieve naam kun je niet als merk registreren. 

Doe de quiz

Plaats de volgende merknamen op de schaal van descriptief tot fictief: 

Kapsalon Jannie

 

Het Appeltaartgevoel

 

Häagen Dazs

 

Moooi

 
divider

De voor- en nadelen van een beschrijvende naam

Voordelen: een beschrijvende naam

  • helpt bij online vindbaarheid (SEO) omdat zoekwoorden zoals sector, dienst of product letterlijk onderdeel zijn van je bedrijfsnaam (damesmode-grote-maten.nl)
  • maakt meteen duidelijk wat je doet 
  • is wellicht eenvoudiger te onthouden dan een fictieve naam

Nadelen: een beschrijvende naam

  • is niet als merk te beschermen
  • beperkt je wanneer je je producten- of dienstenpakket wilt uitbreiden 

Strategisch kiezen

De keuze voor een bedrijfs- of merknaam is daarmee een strategische.

  • Generieke of descriptieve namen zoals ‘bakker’ of ‘winkel’ zijn niet onderscheidend en kunnen daarom niet als merk beschermd worden. Bakkerij Brood kan andere bakkers niet verbieden ook Brood te gebruiken in hun merknaam. Ze hebben er uiteindelijk BBROOD van gemaakt; die merknaam kon wel geregistreerd worden.
  • Een fictieve merknaam zul je (veel) meer moeten laden. Neem nou The Blue Moon Club: is dat een bar, een woonwinkel, een modemerk of een opleidingsinstituut? 

Meer informatie over die juridische kant vind je in het vierde deel van de cursus: de kleine lettertjes.

Naam maken - introductie 6
divider

Checklist

Waar wil je dat je merk-, bedrijfs- of handelsnaam zit op de schaal van descriptief tot fictief? In hoeverre wil je die naam verbinden aan je dienst of product?

Mijn nieuwe merk-, bedrijfs- of handelsnaam

  • Moet meteen duidelijk maken wat ik te bieden heb / descriptief
  • Moet aangeven onder welk type product of in welke categorie mijn aanbod valt / suggestief
  • Moet (bij mijn klantgroep) een bepaald gevoel oproepen / associatief
  • Mag fictief zijn en hoeft niet direct te verwijzen naar product, dienst of categorie

In de volgende les kijken we naar de perceptie van merknamen. Wordt ’t Sjaan of Jeanette?